O luminita… Guvernul adopta modelul de CIO Office Guvernamental
Dupa patru ani de promovare de catre CIO Council Romania (asociatia profesionistilor in management si guvernanta IT, www.ciocouncil.ro), a conceptului de CIO Office Guvernamental, Guvernul ia primele masuri. Va fi important a reutiliza experientele internationale si nationale in domeniu, in sensul crearii unei arhitecturi informatice si informationale viabile, gestionata profesionist, care sa aduca primele servicii digitale reale catre cetateni, pe langa multe alte obiective reliefate de noi de-a lungul timpului, de exemplu in
http://www.marketwatch.ro/…/Aplicarea_conceptului_de_CIO_O…/
sau la Conferinta CIO Council 2016
http://www.cioconference.ro/…/1462796661Calin%20Rangu%20-%2…
Pentru a avea succes este nevoie de o structura puternica, gestionata la nivelul cel mai inalt, sub autoritatea primul-ministru, sau a Parlamentului, daca se considera necesar (prin preluarea modelului de succes al AMCOM, care a demonstrat ce daca se lucreaza cu specialisti cu experienta si au autonomie profesionala, dincolo de schimbarile politice periodice, se pot obtine rezultate notabile). Iar rolul ministerului nu ar trebui sa se diminueze, deoarece politicile, strategiile de tara, aplicarea planurilor de guvernare, sustinerea brandului de tara si a valorilor romanesti in domeniu, a specialistilor romani si a capacitatii lor intelectuale si profesionale deosebite au nevoie de sustinere.
CIO Office Guvernamental ar trebui sa fie o structura tehnica, de management profesionist al tehnologiei informatiei (IT), dincolo de rolul important al politicului in stabilirea politicilor publice si a strategiilor nationale (prin minister).
Acestea trebuie aplicate corect de catre CIO Office Guvernamental, prin definirea scopului si a activitatilor tehnice, pe langa de cele de viziune si valori care se regasesc in articole si prezentari.
Un posibil scop tehnic detaliat ar fi:
1. Structura descentralizata cu sistem de interconectare si schimb de informatii pe o arhitectura orientata spre servicii, pe baza de proceduri de agregare a datelor.
2. Stabilire formulare, atomi informationali, analiza fluxuri date
3. Definire pivoti – cetateni, firme , institutii cu identificatori unici
4. Servicii catre cetatean prin interactiune cu serviciile aferente institutiilor statului (subservicii)
5. Stabilirea prin colaborare cu institutiile publice a normarii activitatilor aferente fiecarui serviciu in parte, furnizarea trasabilitatii serviciului de
catre solicitant si intocmirea de rapoarte privind performanta furnizarii
6. Normarea activitatilor aferente fiecarui serviciu in parte, asigurarea trasabilitatii serviciului si asistarea managementului personalului implicat
in furnizarea de servicii in cadrul autoritatilor publice.
7. Realizarea si administrarea casetei virtuale a utilizatorului precum și a interfeței cu acesta.
Iar activitati tehnice principale:
1.Analiza
2. Clasificare date
3. Definire fluxuri informatice aferente serviciilor puse la dispozitie de catre
4. Stabilirea institutiilor proprietare a datelor in forma electronica
5. Definirea standardelor de interoperabilite la nivelul sistemelor
6.Definirea standardelor obligatorii de interconectare a produselor și
sistemelor informatice realizate pentru adminisitrația publică.
7. Definirea standardelor tehnice aferente proiectelor informatice din
domeniul administratiilor publice pentru:
-Caracteristicile tehnice de referinta pt produse si servicii ce pot fi
-Securitate informatică
-Managementul de proiect
-Testare si acceptanta
8. Realizarea dictionarului continand terminologia utilizata in administratia
9. Realizarea si actualizarea periodica a ghidurilor de bune practici în domeniul IT pentru administratia publică
10. Asigurarea sistemului de autorizare si administrare a utilizatorilor
11. Gestionare autoritate de certificare pentru uz propriu si furnizarea serviciilor de semnatura electronica bazata pe un certificate calificat catre
12. Definirea accesului in sistem – autentificarea in sistem se va face user si parola (metodele de autentificare prin regulamentul de fucntionare, de ex in 2 pasi), identificarea exclusiv prin semnatura electronica ceruta in situatiile definite in regulamentul de utilizare a sistemului
13. Auditarea periodica sistemelor informatice ale autoritatilor publice (securitate, interoperabilitiate,functionalitati, procese)
14. Dezvoltarea si tinerea la zi sistemului informatic de integrare a serviciilor furnizate de către adminisitratia publica
15. Definire interfata unitara de prezentare pentru accesarea serviciilor prin intermediul careia se depun cererile si se obtin raspunsurile la cereri
16. Coordonarea activităților de formare profesională continua și certificare a personalului care lucrează în domeniul IT&C în cadrul instituțiilor publice
17. Coordonarea activităților de informare și educare a utilizatorilor sistemelor informatice ale administrației publice cu care pot interacționa
Drumul e lung, dar a aparut o luminita….
PS. O parte din prezentarile si actiunile din 2012-2014 se pot gasi la http://www.ciocouncil.ro/index.php?option=com_content&view=article&id=62:cio-council-romania-sustine-initiativa-crearii-unei-structuri-guvernamentale-cio-office-guvernamental&catid=1:noutati&Itemid=2