Aplicarea conceptului de CIO Office Guvernamental, o necesitate acută pentru România
Din 2013 Asociația CIO Council România a prezentat experiențele de succes din țările lumii care după implementarea unor structuri guvernamentale de tip CIO Office, au reușit sa satisfacă scopul final, ca cetățenii sa aibă aces la servicii cibernetice esențiale pentru o viață modernă în societatea informaț ională și a cunoașterii.
Raportul Comisiei Europene din 2016, The Digital Economy & Society Index, arata inca odata unde suntem din perspectiva utilizarii tehnologiilor digitale, adica pe ultimul loc, desi avem specialisti in management de sisteme informatice, programatori si experți IT printre cei mai buni in Europa si SUA, dar utilizati pentru alții, nu pentru români.
Conceptul de CIO Office al Romaniei isi propune sa sustina o mai mare transparenta, contabilizare si participare publica in guvernare prin utilizarea tehnologiilor IT inovative în folosul cetățeanului.
Scopurile cheie includ asigurarea standardizarii, elaborarii de politici unitare, a sustinerii securitatii informatiei, managementul strategiilor nationale si eficientizarea resurselor bugetare, cresterea gradului de success al proiectelor, realizarea proiectelor in timp, responsabilizarea furnizorilor, asigurarea unui suport profesional corect catre factorii decidenti , de fapt in final, suportul real pentru cetatean si economie.
Investitiile si cheltuielile curente aferente proiectelor IT depasesc sute de milioane de euro anual. Desi este o nevoie acuta de interoperabilitate nationala si cu structurile UE, proiectele nu isi ating întotdeauna scopurile. Unul dintre motive este necorelarea lor intr-un plan coerent, interesele divergente la nivel guvernamental, lipsa unei coordonari centrale profesioniste. Desi sumele implicate sunt apreciabile, rezultatele sunt cele din Indexul european. Romania are nevoie de informatizare guvernamentala de succes, fiind pe ultimele locuri din Europa.
Se propune crearea unei structuri similare cu cele practicate pe plan internațional pentru definirea si managementul unui plan integrat al informatizării serviciilor pentru cetățean prin profesionalizarea arhitecturilor informatice guvernamentale. Trebyuie asigurată o conecatare a Cabinetului Primului Ministru, care ar gazdui CIO Office Guvernmental (CIO-G), Reprezentii admininistratiei guvernamentale si locale, Ministere principale, Agentii, Administrația Locală, Reprezentanții sectorului privat, Asociatii ale furnizorilor, grupuri sectoriale, asociatii profesionale, specialisti tehnici
De ce este nevoie de CIO Office Guvernamental?
- Pentru ca cetățenii să beneficieze de servicii digitale, universale pe teritoriul României, cu impact real pentru cetatean si economia nationala
- Asigurarea viziunii, transparentei si a strategiei unitare intre toate entitatile guvernamentale in domeniul IT.
- Asigurarea unui grad ridicat de succes al proiectelor IT,
- Utilizarea eficienta si transparenta a fondurilor,
- Finalizarea proiectelor in timp,
- Responsabilizarea efectiva a furnizorilor, prin contrapartide profesioniste
- Suport profesional corect catre factorii decidenti si achizitori.
- Asigurarea unui Blue-print guvernamental, o arhitectura integratoare din care sa se defineasca planurile de dezvoltare la nivel de ministere, agentii, autoritati locale, a standardelor IT unitare de respectat in cadrul proiectelor IT, definirea proceselor si fluxurilor operationale integrate.
- Strategii generate in urma unei viziuni generale si cu un plan de proiecte concrete, finantate, de derulat pe termen de minim 5 ani.
- O structura integrată de registre nationale unde sa se regaseasca datele de importanta nationala si sa se defineasca clar drepturile de acces. Informatizarea actuală poate duce la o anarhie informationala , aceeasi data regasindu-se in diferite forme in mai multe baze de date, si nu toti cei care au nevoie de acel tip de informatie pot sa-l acceseze. Eliminarea dificultatilor in raportari, statistici si management unitar.
- Definitivarea sistemului de interoperabilitate national intre ministere, agentii, autoritati locale si central.
- Proiectele IT ar avea indicatori de performanta si follow-up.
- Implementarea metodologiei costului total de proprietare (Total Cost of Ownership) – in IT conteaza costul pe durata de viata a proiectului (3-5 ani) si nu neaparat cel de achizitie initala. Costul pe 3 ani poate fi de cateva ori mai mare decat costul achizitiei inititale datorita costurilor Propunere CIO Office Guvernamental 5 operationale, de inlocuire, redezvoltare datorita proastei implementari, costuri conexe (training, energie, spatii etc.)
- Implicare directa a sectorului public si privat
- Dezvoltarea de parcuri tehnologice sau de cercetare, unde romanii ar putea sa valorifice knowledge-ul si indemarile IT pentru care sunt recunoscuti.
- Valorificarea capitalul intelectual national.
- Integrare cu structurile europene, cresterea pozitionarii Romaniei spre media europeana, de pe ultimele locuri unde suntem in prezent
Care ar putea fi misiunea unei astfel de structuri?
CIO Office al Romaniei ar sustine scopurile guvernului pentru o mai mare transparenta, contabilizare si participare publica in guvernare prin utilizarea tehnologiilor IT inovative în folosul cetățeanului. Scopurile cheie includ nevoile cetățeanului, asigurarea standardizarii, a elaborarii de politici unitare, a sustinerii securitatii informatiei, managementul proiecte nationale, protejarea informatiilor cu caracter personal si economisirea resurselor bugetare.
Care ar fi leadership-ul unei astfel de structuri?
CIO Office Guvernamental ar fi managerial si tehnic, apolitic, in subordinea primului ministru pentru a asigura leadership-ul, si o vedere generala asupra proiectelor si cheltuielile IT la nivel guvernamental, dar cu abordare descentralizată, fiecare structură guvernamentală importantă, la nivel central ș i local ar avea propriul CIO pe baza unui cadru legal care se va aproba. CIO-G ar fi responsabil pentru crearea cerintelor legale si tehnice, cat si pentru coordonarea planificarii si dezvoltarii solutiilor de e-guvernare intre ministere, agentii, entitati ale statului, administratii centrale si locale.
CIO-G poate fi compus dintr-un consiliu (CIO-G Council) care va asigura managementul si luarea deciziilor (daca sunt de competenta lor, altfel le vor supune primului ministru) si Comitete de lucru. CIO-G Council poate fi compus din: 1. Reprezentanții administratiilor guvernamentele si locale 2. Reprezentanții sectorului privat 3. CIO cu rol tehnic si de coordonare Consiliu va fi principalul forum interagentie pentru imbunatatirea practicilor referitoare la proiectare, achizitie, dezvoltare, modernizare, utilizare, distributie si performanta a resurselor informatice si de comunicatii nationale.
Consiliul stabileste standarde și arhitecturi informatice integrate prin care se pot masura succesele programelor IT guvernamentale la nivelul cetaț eanului, incluzand:
- Monitorizarea anuala a performantelor programelor guvernamentale
- Atragerea si pastrarea resurselor IT de inalta performanta
- Optimizarea investitiilor si a resurselor informatice
- Alinierea solutiilor IT cu procesele guvernamentale, de business, nationale si europene
- Adoptarea si distribuirea celor mai bune practici IT Managementul riscurilor IT si asigurarea securitatii si protectia informatiilor personale si confidentiale
- Integrează proiecte prin interoperabilitatea acestora, de exemplu Punctul de Contact Unic, sistemul de E- guvernanta, e-Romania, alte Portaluri, Cardul cetateanului, Autentificarea unica si Semnatura digitala, Politicile de securitate si accesibilitate, Procedurile on-line, Livrare electronica, Platile electronice – ghiseul.ro, Standardele Componente, Opensource, Cloud computing, elementele de Inovare si noi tehnologii, Data-Centere guvernamentale, Activele intelectuale nationale,, sunt doar cateva…