De ce Release Management ?
Prin “release” se defineste o schimbare semnificativa in infrastructura IT prin adaugarea unui nou element de configuratie (CI) , schimmbarea sau actualizarea unui CI deja existent. Procesul de Release Management, ca process ITIL, asigura ca atat aspectele de business cat si cele tehnice sunt luate in considerare in mod egal la orice schimbare a infrastructurii. Nici o alta schimbare de infrastructura nu are un risc potential de business si un impact major asupra centrului de suport operational, cum o are un nou “release”.Prea adesea, varfuri de sarcina surprind centrele de help-desk. Aceste varfuri rezulta de multe ori din release-urile noi sau upgrade-urile hardware, software sau ale sistemelor de operare. Asigurarea unui suport corect prin help-desk este unul din multele beneficii ale procesului de Release Management. Un release de success are multe dependente in zona de dezvoltare, asigurarea calitatii si a testarii. Procesul trebuie sa defineasca foarte clar criteriile, trainingurile si politicile de acceptare, inainte de autorizarea formala a unei schimbari in cadrul procesului de Change Management, care aproba implementarea releasului. Release Management-ul nu poate elimina complet intreruperile de servicii, nici incidentele. Dar un release bine planificat, testat si executat va asigura pentru help-desk, cat si pentru procesele de management al incidentelor si al problemelor mijloacele necesare de instruire, expertiza, tool-uri si caile de escaladare necesare sa minimizeze impactul de business. Un release bine planificat si executat va avea doar un mic impact asupra volumului de apeluri din help-desk.Pentru a nu mai fi o victima sigura, al releasurilor “neasteptate”, un reprezentant al centrului de support/help-desk trebuie sa fie membru al echipei de proiect al releasului respectiv. Ca un participant proactiv si reprezentand vocea clientului, centrul de suport poate propune cerinte ca realeas-ul sa minimizeze orice impact negativ asupra clientului final. In acelasi timp centrul de suport va fi informat din timp, i sa vor transmite informatiile necesare pentru un suport activ si profesionist.Intr-un mediu distribuit, multi furnizori de servicii si sisteme pot fi implicati intr-un release hardware si software. O planificare si un management corect al resurselor sunt esentiale. Release Management-ul trebuie sa aiba o viziune holistica a unei schimbari pentru un anumit serviciu IT si trebuie sa asigure toate aspectele tehnice si netehnice.Scopurile Release Management-ului sunt:· Sa planifice si supravegheze desafasurare cu success a sistemelor hardware si software aferente· Sa proiecteze si sa implementeze procedure eficiente pentru distributia si instalarea schimbarilor sistemelor IT· Sa se asigure ca schimbarile sunt trasabile, sigure si ca numai versiunile corecte, autorizate si testate sunt cele instalate· Sa comunice si sa gestioneze asteptarile clientului final pe timpul planificarii si implementarii· Sa stabileasca continutul exact si planul de implementare a release-ului, in stransa corelatie cu managementul schimbarii· Sa implementeze noile release-uri software sau hardware in mediul operational utilizand procesele de control ale Configuration Management si Change Management – un release este sub controlul managementului schimbarii si poate sa consiste dintr-o combinatie de CI-uri hardware, software, firmware si documentatieq Sa asigure copiile master ale programelor informatice in locuri securizate denumite Definitive Software Library (DSL) si sa fie actualizate in CMDB (Configuration Management Database) q Sa se asigure ca toate componentele hardware instalate sau schimbate sunt trasabile prin serviciul de Configuration Management. Scopul major al Release management-ului este protejarea mediului productiv (live) si a serviciilor sale, prin utilizarea unor proceduri formale si elemente de control.