• Home
  • Despre mine
  • Contact
Călin Rangu
  • Home
  • Despre mine
  • Publicatii
  • Proiecte
    • Conferinte securitate si riscuri operationale
  • Blog
    • Finance
    • Business
    • IT
    • Management
    • Personal
    • Securitate
  • Contact

The crise and the IT

16/11/2008
Share this:

Timpurile actuale sunt pline de intrebari. Fiecare se asteapta la tot ce a mai rau. Esti intrebat cat de afectat esti de Criza. Dar este atat de rau? De fapt este o schimbare de paradigma. Trebuie sa ne repozitionam si sa evaluam corect situatia pentru a beneficia de oportunitatile care apar.

Daca luam exemplul Romaniei, domeniul IT in sistemul bancar s-a dezvoltat accelelerat. Pe o piata emergenta, in care marginile sunt de cateva ori mai mari decat in tarile stabile din vest, nu fondurile de investitii au fost problema. Bancile aveau destul de multi bani, puteau pastra si pentru investitii, pentru o dezvoltare accelerata.

Inainte de aparitia crizei, competitia crescuse foarte multe, marginile incepeau sa scada, se cautau solutii de a fi mai eficienti, de a cheltui mai putin avand in vedere ca marginile decresteau continuu. Pentru a pastra pentru actionari un profit cat mai bun, pe langa actiunile de eficientizare, investitiile erau cautate, mai bine depreciai pe o perioada de 3-5 ani, scazand chelutielile operationale din anul in curs. Astfel investitiile erau in continuare preferate.  In plus aveam de a face cu dorinta romanului de a avea. De ce as lua IT-ul ca servicii daca pot sa am IT-ul  meu, sa construiesc un Data Recovery Centre propriu, cu propriul personal, cu care sa ma mandresc etc. Dar acest lucru incepuse deja sa se estompeze pe masura ce au aparut modelele internationale. Analizand evolutia din vestul Europei, este clar ca spre aceea tintim si acolo comportamentele sunt bazate pe principii economice si de focusare pe core-business.

In plus a aparut si Criza, cu a sa faimoasa lipsa de lichiditate. Daca mai erau cautate investitiile, acum nu mai sunt lichiditatile necesare. Se mai doreste a se investi, dar nu mai este de unde, fiecare tine lichiditatile cat mai strans si cand le utilizeaza trebuie sa aiba un business case foarte solid. Si cu cat criza se inteteste cu atat competitia creste, nu te poti lasa mai prejos retragandu-te. Dar cum sa o faci, cum sa lansezi noi produse? Ai nevoie de suport, inclusiv informatic. Aici pot intervin firmele de servicii in regim externalizat, de outsourcing.

Un program de eficientizare al unei companii trebuie sa include obligatoriu si o strategie de outsourcing, dar o strategie care sa reduca costurile. Daca ne uitam in trecut, unul din motivele majore de dezvoltare a IT-urilor interne, in companii non-IT, a fost ca nici nu a existat o piata reala de outsourcing, bazata pe principii competitive. Serviciile externalizate nu erau profesionalizate, nu existau acele companii cu experienta internationala care sa aplice modele incercate si de success in alte parti si in plus, pe langa calitate, erau mai scumpe decat de sustinerea interna prin dezvoltarea propriului IT.

Unul din motivele neluarii de servicii externalizate a fost  si faptul ca salariile in IT erau relative mici. Preferai sa angajezi personal propriu. Dar acest lucru este si el de ordinul trecutului. Salariile in IT sunt similare , pentru personalul calificativ, cu cele europene. Problema fiind ca si cei necalificati solitica salarii tot mai mari, de multe ori nejustificate.

Deci patru factori concureaza in acest moment asupra paradigmei schimbarii abordarilor in domeniul dezvoltarile si serviciilor IT:

  1. Cresterea competiei pe piata de bancara, cu scaderea marginilor
  2. Lipsa de lichiditati datorita crizei financiare
  3. Cresterea salariilor IT uneori peste nivelul mediu european
  4. Aparitia companiilor de servicii IT profesionale, cu extindere si experiente europeane

Insa nu sunt numai semne pozitive. Cresterea pretului la petrol crescuse deja destul de mult costurile serviciilor. Si firmele de servicii au nevoie de investitii. Inainte de a oferii solutii informatice catre clienti trebuie sa investeasca in dezvoltarea acelor servicii, deci dau de aceeasi problema – finantarea. Din aceasta cauza companiile solide, internationale, pot accesa si dezvolta mai usor infrastructuri de servicii, obtinand mai usor fondurile necesare decat intiativele mici sau medii.

Globalizarea era prezenta inainte de Criza, dar criza o accentueaza. Cei mici sunt inghititi de cei mari. Cei mari se specializeaza , cedand zonele care pana mai ieri erau utile dar acum mai mult ii incurca, catre altii, tot mari. Piata serviciilor se globalizeaza. De exemplu, o firma de servicii din Romania, nu are nevoie sa-si dezvolte propriul sistem de management al incidentelor cand poate lua servicii SaaS (Software as a Service) de la firma mama si doar sa le adapteze specificului national.

Piata serviciilor se specializeaza deoarece devin mai scumpe si este nevoie de aplicarea principiilor economiei de scara. Nu te-a apucat Criza cu o retea nationala, este mult mai greu sa o creezi acum. Nu ai in firma de servicii o structura profesionalizata de dezvoltare software? Mai bine iei tu insuti servicii de la o astfel de firma, tu pastrandu-te acolo unde poti avea un avantaj competitiv. A cam trecut vremea celor care fac de toate. Criza a adus necesitatea a sti sa faci ceva bine, dar foarte bine, pentru a putea rezista. Daca o banca face banking, serviciile IT ar trebui facute de cei care stiu sa le faca. Dar acest stiut nu insemna semidoctism, ci specializare reala, costuri reduse, un mod de lucru eficient. Daca o firma ofera servicii IT, acestea trebuie sa reduca cheltuielile pentru client asigurand un nivel de calitate mai bun. Este posibil sa fie si ieftin si calitate mai buna? Da, daca firma este organizata pe procese, pe standarde care au avut success in lumea larga, daca se focalizeaza pe servicii specifice si nu doreste sa faca de toate pentru toti. Avand mai multi clienti, prin utilizarea aceluiasi numar de personal si a acelasi infrastructure, costul unitar catre client scade. Organizarea pe standarde, de tip ITIL/ISO 20000, ISO 270001 etc. asigura un nivel de calitate sustanbil si omogen. Implementarea intr-o banca a ITIL costa sume foarte mari, si nu pentru dezvoltarea produselor de business in sine. Pentru o firma de servicii IT, este obligatoriu de a implementa un mod de lucru pe procese. Deci si costul si calitatea trebuie sa fie elementele favorizante in a decide o externalizare. Iar Criza favorizeaza aceasta abordare.

Articol anterior

Four types of CIO

Urmatorul articol

Core-banking systems, between paradox and sophism

"To accomplish great things, we must dream as well as act." (Anatole France)
  • Despre transformarea digitală prin PNRR 23/06/2022
  • Interviu la TVR Moldova pe tema digitalizării sectorului public si PNRR 18/06/2022
  • Cartea si Tehnologia 18/06/2022
  • Cyber Security într-o lume VUCA 18/06/2022
  • Despre Inteligenta Artificiala in practica 19/04/2022
  • June 2022
  • April 2022
  • February 2022
  • July 2021
  • June 2021
  • May 2021
  • April 2021
  • March 2021
  • February 2021
  • January 2021
  • May 2017
  • November 2016
  • August 2016
  • July 2016
  • May 2016
  • April 2016
  • November 2015
  • May 2015
  • April 2015
  • March 2015
  • January 2015
  • December 2014
  • November 2014
  • October 2014
  • September 2014
  • August 2014
  • November 2012
  • March 2012
  • November 2010
  • April 2010
  • May 2009
  • November 2008
  • March 2008
  • February 2008
  • December 2007
  • November 2007

Articole recente

  • Despre transformarea digitală prin PNRR
  • Interviu la TVR Moldova pe tema digitalizării sectorului public si PNRR
  • Cartea si Tehnologia

Newsletter

Cauta in site

Copyright © 2014 calran.ro
Rocket Propelled by Classit

Done by Roxana Boga